Vo veku 71 rokov zomrel slovenský hudobník Fedor Frešo

Infomix

Presné dôvody zatiaľ nie sú známe.

Fedor Frešo odišiel podľa slov jeho rodiny nečakane v utorok v popoludňajších hodinách. Presné dôvody zatiaľ nie sú známe. „Je to tak neočakávané, Fedor bol súputníkom, začínali sme spolu v roku 1968, však je jedným z tvárí na obale prvého albumu skupiny Prúdy Zvoňte, zvonky," reagoval pre TASR Pavol Hammel. Pripomína, že Fedor Frešo bol jediný, ktorý bol pri Prúdoch do dnešných dní. „Je to nečakané o to viac, že v týchto dňoch už pripravujeme turné Prúdy The Best of Tour 2018, prvý koncert je už o mesiac," doplnil.

Správa o Frešovom úmrtí zaskočila aj bubeníka skupiny Prúdy a Collegium Musicum Dušana Hájeka. „Zaskočilo ma to, prežili sme spolu príjemné chvíle," poznamenal pre TASR. „Slovo nečakané nevystihuje túto smutnú správu, ešte v nedeľu sme boli spolu. Boli sme si blízki, môžem o Fedorovi povedať len dobre a spomínať na neho len v tom najlepšom," povedal pre TASR hudobník Laco Lučenič. „Zlá správa, nevyberá si a našla si aj medzi hudobníkmi. Len pred pár dňami sme dokončili nahrávanie albumu a pred nami je koncertné turné," uviedol pre TASR hudobný vydavateľ, producent pripravovaného turné Prúdy The Best od Tour 2018 Pavol Maruščák.

Fedor Frešo patril k najvýraznejším osobnostiam rockovej scény. Stál pri zrode legendárnej slovenskej skupiny Collegium Musicum a spolu s Mariánom Vargom patril k jej stálym členom. Zomrel iba necelý rok po svojom dlhoročnom kolegovi a kamarátovi Vargovi.

Fedor Frešo sa narodil 6. januára 1947 v Bratislave. Vyrastal v hudobníckej rodine. Jeho otcom bol slovenský hudobný skladateľ a dirigent Tibor Frešo, mama študovala operný spev. Vyštudoval hru na kontrabas na bratislavskom konzervatóriu a už od roku 1962, teda od svojich pätnástich rokov bol hudobne aktívny. Na 15. narodeniny totiž od mamy dostal svoju prvú basgitaru, na ktorú sa učil hrať.

S jeho začiatkami sa spája pôsobenie v skupine Soulmen Deža Ursínyho (1968–1969) a tiež v skupine Prúdy s Pavlom Hammelom a s Mariánom Vargom (1968–1969), s ktorou nahral jej slávny album Zvonky, zvoňte. Práve s Vargom spoločne založili hudobnú skupinu Collegium Musicum, ktorá zásadne ovplyvnila smerovanie slovenskej hudby. Skupina vstúpila na hudobnú scénu odvážnymi adaptáciami klasických diel, najznámejšími z tejto éry boli Hommage a J. S. Bach a Concerto in D Josepha Haydna, ktoré sa dostalo aj na prvý štúdiový album skupiny s rovnomenným názvom Collegium Musicum (1970).

Fedor Frešo ako basgitarista s neodmysliteľným precíznym a presným štýlom hral aj na ďalších platniach skupiny. Divákmi aj kritikou bol ocenený dvojalbum Konvergencie (1971), po ňom nasledovali koncertné albumy Live (1973) a Marián Varga a Collegium Musicum (1975). Po niekoľkoročnej pauze sa podieľal na ďalších albumoch skupiny Continuo (1978), On a Ona (1979) a Divergencie (1981).

Medzitým, v rokoch 1975-1977, Fedor Frešo pôsobil aj v českej skupine Modrý Efekt legendárneho gitaristu Radima Hladíka. Collegium Musicum, samozrejme aj s Fedorom Frešom, príležitostne koncertovalo aj v nedávnej minulosti. Prvý raz sa skupina dala znovu dokopy v roku 1992 a po ďalších piatich rokoch jej vyšiel comebackový live album s názvom Collegium Musicum '97. Rovnako skupina vystupovala aj v rokoch 2008 a 2009, v roku 2010 vydala posledné CD s názvom Speak, Memory.

Fedor Frešo pôsobil aj v ďalších formáciách, v 80. rokoch bol basgitaristom skupiny Fermata a v rokoch 1982-1992 hral na kontrabas aj v kapele Traditional & Revival Jazz Band, ktorá sprevádzala Petra Lipu. Od roku 2013 potom vystupoval s generačne oveľa mladšou skupinou Kosa z nosa.

Kolegovia zo skupiny Collegium Musicum oceňovali, že Fedor Frešo bol nielen skvelým inštrumentalistom, ale aj veľmi zdatným organizátorom. Na prvom albume Collegium Musicum sa predstavil aj ako spevák, napríklad v skladbe If You Want to Call.
      

Venoval sa aj výrobe gitár a basgitár. Svoj prvý nástroj, kópiu basgitary Fender, si vyrobil už v roku 1967 a od 80. rokov sa tejto aktivite venoval systematicky. Okrem bás vyrobil štyri elektronické kontrabasy a na poslednom z nich sám hrával. V máji 2011 vydal knihu s názvom Sideman a spolu s Tomášom Berkom v marci 2013 knihu Rocková Bratislava.

Foto
Autori zmapovali vyše 300 rockových, pôvodne beatových bratislavských zoskupení a kapiel, ktoré sa od roku 1960 významne zapísali do slovenskej hudobnej histórie  / martinus.sk

 

Zdroj: TASR