Názory, že moderné texty piesní sú plytké a jednoduché, možno nie sú ďaleko od pravdy.
Ako zistila nová štúdia, ktorú zverejnil denník Scientific Reports, prinajmenšom texty anglických piesní sa počas posledných 40 rokov zjednodušili a viac sa opakujú.
Výskum 12.000 piesní z niekoľkých hudobných žánrov (rap, country, pop, R&B a rock), ktoré vznikli v rokoch 1980 až 2020, taktiež ukazujú silnejšiu tendenciu vyjadrovať hnev a pochody mysle.
Texty piesní môžu slúžiť ako "zrkadlo spoločnosti", pretože odrážajú zmeny jej hodnôt, emócií a obáv, povedala Eva Zangerleová, ktorá sa na univerzite v rakúskom Innsbrucku venuje hudobným vedám. „Za posledných 40 rokov sme tiež boli svedkami toho, ako sa dramaticky mení spôsob, akým sa hudba produkuje a akým sa predáva,“ dodala Zangerleová, ktorá bola hlavnou autorkou štúdie.
Vinylové platne a kazety z 80. rokov ustúpili internetovým a mobilným hudobným platformám, ktoré propagujú hudbu na základe algoritmov.
Výskumný tím študoval emócie vyjadrené v textoch, podiel rôznych a zložitých slov a tiež ich opakovanie. „Vo všetkých hudobných žánroch sme zistili tendenciu k zjednodušovaniu a opakovaniu,“ povedala Zangerleová.
Táto práca potvrdzuje predchádzajúci výskum, ktorý zistil úbytok pozitívnych alebo radostných tém a nárast tých, ktoré vyjadrujú hnev, znechutenie alebo smútok. A tiež rastúci sklon k introspekcii v textoch spevákov, ktorí stále častejšie používajú "ja" a "mne".
Zvláštne miesto v štúdii zaujal rap, pri ktorom sa podľa zistení výskumníkov prudko zvýšil počet fráz opakovaných v jednej piesni. „Navyše, rapová hudba vyjadruje viac hnevu ako iné žánre,“ poznamenala Zangerleová.
Jej štúdia sa zamerala aj na vyhľadávanie, ktoré vykonávali fanúšikovia rôznych hudobných žánrov na webe Genius lyrics. Napríklad rockoví fanúšikovia na rozdiel od ostatných vyhľadávajú skôr texty starších piesní ako novších a lipnú na obdobiach, keď sa tento žáner hrial na vrchole slávy, zatiaľ čo v posledných desaťročiach jeho popularita trochu opadla.
Ďalším zaujímavým zistením je, že prvých desať alebo pätnásť sekúnd nahrávky je rozhodujúcich pre to, či si ju človek vypočuje alebo preskočí na ďalšiu pieseň, dodala hlavná autorka štúdie.
Navyše sa teraz hudba počúva skôr na pozadí ako kulisa. Vďaka tomu tiež môžu byť obľúbenejšie piesne s jednoduchými textami a chytľavými refrénmi. „Takéto texty sa lepšie vryjú do pamäte jednoducho preto, že sú ľahšie zapamätateľné,“ uviedla Zangerleová.
Zdroj: ČTK